Ademhalingstechnieken en de Wim Hof methode

In de 21ste eeuw zijn sport en fitness bij lange na niet de enige manieren om fit te blijven. Het klinkt misschien gek, maar de strijd aangaan met de kou is dé manier om jouw kracht naar een volgend niveau te brengen. Ik leg je uit hoe.

De afgelopen jaren is de populariteit van yoga en het nemen van ijsbaden sterk toegenomen. Wat hebben de twee met elkaar gemeen? Ademhalingsoefeningen. Een snelle hartslag en goede bloedsomloop zijn namelijk niet alleen met sport te stimuleren. Door simpelweg adem te halen kan het lichaam ontzettend veel bereiken. Steeds meer mensen lijken dat te gaan beseffen. Je kunt het je nu waarschijnlijk niet voorstellen, maar het nemen van een koude douche geeft je een ijzersterk begin van de dag!

Een van de mensen die Nederland de afgelopen jaren op de kaart heeft gezet is Wim Hof, oftewel The Iceman. Voor velen heeft de man geen introductie nodig: inmiddels heeft hij meer dan twintig wereldrecords op zijn naam staan. Hij beklom een deel van de Mount Everest in zijn onderbroek, liep in de hete woestijn van Namibië een marathon zonder een druppel water, en wist meer dan vijftig meter onder het ijs te zwemmen.

Wereldwijde erkenning

Zijn bijnaam heeft Hof te danken aan het feit dat hij een techniek heeft ontwikkeld om in ijskoude omstandigheden te functioneren, waar anderen dat lastig zouden kunnen. De Wim Hofman Methode (WHM) wordt inmiddels gebruikt en toegepast door mensen over de hele wereld. Hofman is een veelgevraagd spreker en was te gast bij Oprah Winfrey, Joe Rogan en op het hoofdkantoor van Tesla. Via zijn internationaal opererend bedrijf kunnen cursisten op elk continent cursussen en trainingen volgen. Ademhalingstechnieken vormen de belangrijkste basis van zijn methode.

De techniek van Hofman heeft een aantal dingen gemeen met de yogaoefening Pranayama. Dit is een hindoeïstische oefening binnen yoga, waarbij ademhaling wordt gebruikt om meer focus en rust te creëren. Het is een oefening die al eeuwenlang wordt gebruikt. Door geconcentreerd en met regelmatig in- en uit te ademen, krijgen de hersenen meer zuurstof. Dit stabiliseert de bloeddruk en vermindert stress. Het leidt tot meer focus, een beter slaapritme en is ook nog eens goed voor de longen.

Pranayama

Ondanks de overeenkomsten wordt de techniek van The Iceman voor andere doeleinden gebruikt. In de basis lijkt de WHM veel op Pranayama: op een lege maag dertig keer in- en uithalen. Vervolgens is het de kunst om je adem een minuut in te houden, om daarna rustig uit te blazen. Dit proces herhaalt zichzelf een aantal keer. Door snel en veel in- en uit te ademen, krijgt het lichaam een overschot aan zuurstof binnen. Hierdoor stijgt het CO2 gehalte in het bloed. Dit doet wonderen, zo blijkt.

De methode

Het effect op het lichaam en het zenuwstelsel is enorm. Het wordt vaak beschreven als een soort high, vergelijkbaar met hyperventilatie. Door de oefeningen op de juiste manier uit te voeren, kan het lichaam warm worden. Dit vormt de basis voor de strijd met de kou. Een koude douche nemen of in een ijsbad zitten leidt automatisch tot een snelle en gemakkelijke ademhaling, voor sommigen zelfs tot hyperventileren. Door snel en luid de technieken te volgen, wordt de kou makkelijker vol te houden. Juist zo’n koude douche of een ijsbad aan het begin van de dag geeft een ijzersterk en onoverwinnelijk gevoel.

Sterke weerstand

De methode van Wim Hof heeft veel andere positieve effecten. Het geeft een sterkere weerstand, een stabiele hartslag, betere slaap en een verbeterde focus. Volgelingen van over de hele wereld zweren bij de methodes en technieken van The Iceman. Regelmatig licht hij zijn filosofie in interviews glashelder toe: met alle moderne technologie en comfort zijn we als mensen de relatie met de natuur verloren. De rauwe en koude omstandigheden waar de mensheid duizenden jaren terug mee had te dealen, zijn niet langer voor te stellen. Toch hebben we van binnen de benodigde kracht om dit te doen. We gaan de strijd met de kou aan en daardoor met ons eigen lichaam. Koude douches en ijsbaden geven ons een ijzersterk gevoel. Sneeuwstormen of regenbuien voelen niet langer als uitdagingen, maar simpelweg als een natuurlijk verschijnsel. Het dragen van T-shirts of zomerkleding worden makkelijker in de wintermaanden. Dat ijzersterke lichaam van onze voorouders komt terug dankzij simpele ademhalingstechnieken.

Goede voorbereiding

Wel is het goed om te onthouden dat er risico’s zitten aan het opzoeken van de kou. Dit is immers met sporten ook zo: we dagen ons lichaam uit en lopen daardoor kans om gewond of geblesseerd te raken. Toch is het nemen van een ijskoude duik iets gevaarlijker dan je dagelijkse hardlooprondje of fitness-sessie. Onderkoeling is namelijk een serieus gevaar. Daarom is een rustig begin van belang. Een koude douche nemen is een mooie eerste stap om te nemen. Dit kan één keer per week zijn, of meerdere dagen. Door rustig te beginnen, laat je het lichaam wennen en leer jij je grenzen langzaam verleggen.

En als je eenmaal zover bent om een ijskoude duik in het meer te nemen, zorg dan dat er iemand bij je is. Meren en zwembaden worden vaak gebruikt voor het verleggen van grenzen, zowel op het gebied van kou als het inhouden van de adem. De technieken geven het lichaam een overschot aan zuurstof, waardoor het inhouden van je adem makkelijker wordt. Bij deze laatste techniek zijn de afgelopen jaren drie mensen overleden, voor zover bekend. Daarom is het volgen van instructies of het nemen van begeleiding essentieel.

Laat je vooral niet afschrikken door dit soort verhalen. Het overgrote deel van de WHM volgers heeft dagelijks profijt van de strijd tegen kou. Start de vroege morgen met een koude douche en blijf in- en uitademen op versneld tempo. Wedden dat je de dag als een krijger doorkomt?