Afvallen kan een bikkelharde strijd zijn. Vooral naarmate je ouder wordt, lijken vetlagen zich makkelijker op te stapelen. Voor mannen is dit rond de navel, het bekende bierbuikje. Bij vrouwen verzamelt lichaamsvet zich vaker rondom heupen en benen. Het is een van de nadelen van ouder worden. Volgens sommigen hoort dit erbij.

Moet je dan bij de pakken neerzitten? Zeker niet! 

Er zijn meerdere dingen die je kunt doen om gezond te blijven en een strakke buik te krijgen. Hardnekkig lichaamsvet, ofwel die extra kilo’s, kunnen verbrand worden. Je hebt dit zelf in de hand. Het gaat wel wat inspanning van je vragen. Wie fysiek sterk wil zijn, moet er wat voor doen. Wil je een platte buik en gezond lichaam hebben, dan zul je in actie moeten komen. De oplossing is makkelijk, de uitvoering vraagt wat van je. 

Plaatselijk vet verbranden is een fabeltje

Eerst moeten we een groot fabeltje ontkrachten; het hele idee van plaatselijk vet verbranden. Als plaatselijk vet verbranden mogelijk zou zijn, werkte dit als volgt. Als frequente sportschool bezoeker wil je buikvet kwijt. Dus train je wekelijks je buikspieren met zogeheten crunches. En na een paar weken is hop, het vet rondom je buik en heupen weg en heb je een platte buik. Klinkt geweldig toch?

Helaas werkt het niet zo. Sorry! Door crunches te doen, train je je buikspieren en verbrand je wat calorieën. Maar, dit betekent niet dat het vet rondom je buik wordt weggewerkt. Het menselijk lichaam functioneert op een andere manier. Benieuwd wat de oorzaken van buikvet zijn en wat je er wel tegen kunt doen? In dit artikel lees je alles wat je moet weten. 

Hoe werken vetopslag- en vetverbranding? 

Laten we voorop stellen dat ieder lichaam anders werkt. Sommige mensen kunnen eten wat ze willen en behouden zichtbare buikspieren en houden die kilo’s eraf. Anderen komen makkelijker aan en moeten constant op hun gewicht letten. En wat voor de één werkt, levert bij de ander maar weinig resultaat op. 

Over het algemeen zit er een verschil tussen vetverbranding bij mannen en vrouwen. Bij mannen slaat vet zich primair op rondom de navel, het bekende buikvet. Het vrouwelijke lichaam werkt anders. Daar slaat vet zich meestal op rondom de heupen en bovenbenen.

Vetopslag en vetverbranding zijn processen die door ons lichaam worden geregeld. Calorieën die we binnenkrijgen via onze dagelijkse maaltijden en ons drinken, zorgen ervoor dat ons lichaam functioneert. Het zorgt voor de benodigde energie. Vandaar dat dit op verpakking ook staat aangegeven als energie. Deze energie wordt opgeslagen in je lichaam. Krijg je meer binnen dan je verbruikt, dan is er sprake van een negatieve energiebalans. Er wordt teveel energie opgeslagen. En hoe wordt dit uiteindelijk opgeslagen? Als vet! 

Op een gezonde manier lichaamsvet kwijtraken

Krijg je over langere tijd meer energie binnen dan je verbrandt, dan heb je meer opslagruimte nodig. En dat is aan de buitenkant te zien. Je vetpercentage neemt toe. Bijvoorbeeld in de vorm van buikvet. Om aan de slag te gaan met je vet verbranding, zul je meer energie moeten verbruiken. Simpel gezegd; je moet meer verbranden dan er binnenkomt. Dat betekent veel bewegen, en de calorie-inname omlaag brengen. 

De oplossing, de negatieve energiebalans herstellen, klinkt simpel, maar dat is ie niet altijd. Op een gezonde manier lichaamsvet kwijtraken, gaat namelijk niet binnen een week. Het is een proces waar tijd en energie in gaat zitten. Om af te vallen en een gezonder lichaam te krijgen, zul je langdurig aan de slag moeten. Het vereist een nieuwe levensstijl. Eentje waarbij je op je calorieën let en waarbij je wekelijks voldoende beweegt. 

Waar val je als eerste af? 

Het proces van afvallen verschilt per persoon, man en vrouw. Het heeft allemaal te maken met het biologische proces van vetopslag. Het lichaam van een man en vrouw hebben wel iets gemeen. Vetverbranding begint als eerste op het bovenlichaam. Pas daarna gaat het lichaam de vetopslag van andere lichaamsdelen gebruiken. Bij mannen is dit buikvet en rugvet. Bij vrouwen de bekende heup- en bovenbeen zone. 

Dit verklaart ook meteen waarom afvallen lastig is. Twee keer per week sporten is niet voldoende om van je heup- of overtollig buikvet af te komen. Je lichaam blijft immers wekelijks calorieën binnen krijgen via je voeding. En op het moment dat je calorieën gaat verbranden, gebeurt dit niet meteen op de plek waar dit het hardste nodig is. De plek waar de verbranding het hardste nodig is, komt vaak pas als laatste aan de beurt. Dit vraagt consistentie, geduld en discipline van je. 

Zijn er oefeningen om plaatselijk vet te verbranden? 

Er zijn zat oefeningen en sportactiviteiten waarmee je veel calorieën en dus kilo’s kunt verbranden. Op de lange termijn gaan deze inspanningen ervoor zorgen dat je vet verbrandt. Oók op de plekken waar dit het hardst nodig is. Toch moet gezegd worden dat plaatselijk vet verbranden niet mogelijk is. Want dat zou impliceren dat je beenspieren trainen ervoor zorgt dat het vet rondom je benen sneller verbrandt. Met gerichte oefeningen een specifieke vetopslag wegwerken voor die strakke buik, dat werkt helaas niet. 

Je hele lichaam moet in beweging komen en calorieën gaan verbranden om af te vallen. Combineer je dit met gezonde voeding, dán zit je op het juiste pad. Goed om te onthouden; een strakke buik en sterk lichaam heb je niet binnen een maand. Een gezond lichaam raakt niet binnen een paar weken tien kilo kwijt. Wel kun je jezelf sterker en fitter maken. Door met jezelf aan de slag te gaan, zet je de eerste stap naar een gezond en sportief leven. 

Wat kan ik doen om overtollig buikvet te verliezen? 

Het antwoord weet je inmiddels al. Je gaat de komende tijd meer energie verbranden dan je binnenkrijgt. De manier waarop je dit gaat doen, is aan jou. Start om te beginnen met meer bewegen. De beste manier om dit te doen, is door te sporten. Cardio, krachttraining en intensieve workouts zorgen ervoor dat je binnen een uur veel calorieën kunt verbranden. 

Afhankelijk van je persoonlijke voorkeur, kun je een persoonlijk trainingsschema laten maken. Cardiotrainingen, zoals hardlopen en fietsen, zijn ook goede manieren om een calorieëntekort te creëren. Toch zijn er andere activiteiten waarmee je nog meer en effectiever vet kunt verbranden. 

Plaatselijk vet vebranden zet je lichaam aan het werk

Zet je lichaam aan het werk

Met krachttraining verbrandt je lichaam namelijk minstens zo veel. Je spieren gaan hard aan het werk, waardoor je vetverbranding in rap tempo op gang komt. Wat nog beter is, zijn High Intensity Interval Trainingen (HIIT). Het is al lange tijd uit onderzoek bekend dat je met intensieve oefeningen meer verbrandt, dan met langdurige cardio. HITT-trainingen zijn een perfect middel om je buikvet aan te pakken. 

Het zijn trainingen waarbij je binnen korte tijd meerdere oefeningen doet, het liefst zo snel mogelijk achter elkaar. Denk aan een minuut touwtje springen, gevolgd door tien push-ups en een korte sprint op de plaats. Hierna neem je een halve minuut pauze. Om de oefeningen vervolgens nog een keer achter elkaar uit te voeren. 

Omdat je lichaam op hoog tempo aan de slag gaat, verbrand je in korte tijd ontzettend veel calorieën. Ook gaat je conditie er enorm van vooruit. Bij Your Own Leader zijn er wekelijks HIIT trainingen die je in groepjes kunt volgen. Ideaal om je vetverbranding op gang te krijgen en een stap dichter bij die strakke buik te komen. Benieuwd naar deze groepstrainingen? Hier lees je er meer over.

Welke training kan ik het beste volgen? 

Dat hangt van meerdere dingen af. Ten eerste; wat zijn je persoonlijke doelen? Ten tweede hoe sportief ben je? Iemand die al jaren sport, zal een ander soort training willen dan iemand die pas net begint. Je persoonlijke doel wordt daarom gebaseerd op je sportervaring. 

De kans is wel groot dat jij je vetverbranding in gang wil gaan zetten. Dit geldt namelijk voor de meeste sporters. Of je moet gezegend zijn met een laag vetpercentage, dan is de kans groot dat je meer spiermassa wil. Hoe dan ook, je wil aan de slag met jezelf! 

Wat je situatie ook is, een combinatie van cardio en krachttraining is altijd het beste. Samen zorgen ze voor een goede doorbloeding, voldoende verbranding en een positieve bijdrage aan je gezondheid. Door HIIT-oefeningen te volgen, maak je een goede start. 

In deze intervaltrainingen, komen vrijwel alle spiergroepen aan bod. Elke training is anders en de lat wordt steeds iets hoger gelegd. Je kunt met intervaltrainingen enorm veel variaties gebruiken. Dit hoef je voorlopig zelf nog niet te bedenken. Een personal trainer van Your Own Leader begeleidt de trainingen.

Hoe ziet een training eruit?

Een gemiddelde dinsdagavond kan beginnen met een rondje hardlopen, gevolgd door oefeningen met een kettlebell. Daarna trek je de bokshandschoenen aan, om de grote bokszak ervan langs te geven. Na een korte pauze van dertig seconden mag je tien keer opdrukken, gevolgd door tien squads. Ben je hiermee klaar, dan trek je een sprintje naar het einde van de straat. 

Dit parcours zorgt ervoor dat je lichaam non-stop vet aan het verbranden is. De kans is groot dat dit voor een beginnende sporter zwaar is, maar dat is juist goed! Je lichaam moet hard werken om energie te verbranden en zo verbrand je meteen vet. 

Dit is slechts een simpel voorbeeld van een intervaltraining. Er zijn honderden variaties die je hierop kunt verzinnen. Een HIIT workout kun je ook toespitsen op krachttraining. Denk aan de tientallen sportapparaten in een sportschool. Doe maar eens één oefening per apparaat, en ga vier apparaten achter elkaar af. Ontzettend zwaar, maar bijzonder effectief. Ook dit is een HIIT training, mits je de oefeningen zonder pauze achter elkaar uitvoert. 

Hoe zit het dan met voeding? 

De meeste mensen kennen het bekende Engelse spreekwoord wel: Abs are made in the kitchen. Met andere woorden: buikspieren en die platte buik creëer je in de keuken. Niet in de sportschool. Hoewel dit deels waar is, is de boodschap duidelijk. Voeding is essentieel voor het proces van vetopslag- en vetverbranding en het verliezen van kilo’s. 

Je kunt sporten wat je wil. Zolang je ongezonde maaltijden blijft eten en meer calorieën binnenkrijgt dan je verbrandt, zal je buikvet of de vetopslag rondom je heupen niet snel verdwijnen. Zonder op je voeding te letten, verloopt dit proces niet effectief. 

Het klinkt ontzettend saai, maar kijk voor de grap eens bij wat je op een dag naar binnen werkt. Heb je een thuiswerkdag? Hou het eens op een briefje bij. Op elke verpakking staat precies aangegeven hoeveel calorieën een product bevat. En zo niet, dan is Google je beste vriend. 

Beperk je calorie-inname

Aan het einde van de dag weet jij precies hoeveel calorieën je binnen hebt gekregen. Hou dit meerdere dagen bij, en bepaal zo welke voeding de grootste bijdrage heeft. Eet je een paar keer per week pasta of een groot bord rijst leeg? Drink je veel frisdrank? Dan krijg je een heleboel koolhydraten (suiker) en dus calorieën binnen. 

Wil je je calorie-inname verminderen? Beperk dan dit soort maaltijden. Ga voor minder koolhydraten, en meer eiwitten. Drink een glas water in plaats van frisdrank. Meer weten over eiwitten en een koolhydraatarm dieet? Lees hier verder. 

Op weg naar een gezonder lichaam

Voeding met voldoende eiwitten en weinig koolhydraten zorgt er voor dat je sneller vol zit. Beweeg en sport je iedere dag, dan kun je meer calorieën verbranden dan er binnenkomen. Lukt dit elke dag? Waarschijnlijk niet. Ieder lichaam heeft rustdagen nodig. Zorg je ervoor dat voldoende bewegen de meeste dagen van de week wel lukt, dan ben je op de goede weg naar een gezonder lichaam en die strakke buik. 

Zorg dat je op rustdagen ook wat calorieën verbrandt. Wandel tijdens je lunchpauze een rondje. Dat zorgt er ook voor dat je calorieën verbrandt. Neem vaker de trap in plaats van de lift, dat zet je vetverbranding ook aan het werk. Het zit ‘m in de simpele dingen! 

Your Own Leader Personal training vet verbranden

Hoe kan Your Own Leader mij helpen? 

Jij wil gezonder leven en fysiek sterker worden. De Tempel van Your Own Leader is dé plek waar je aan jouw persoonlijke doelen kunt werken. Allemaal onder begeleiding van een personal trainer. Als je dit wil natuurlijk, want vrij trainen is uiteraard ook mogelijk.

Ons team van personal trainers bezit alle kennis en middelen om jou te helpen. De voorwaarde is dat je jouw doelen serieus neemt. Onze personal trainers doen dit ook. In de Tempel heerst een gemoedelijke sfeer, waar we gefocust met onze doelen bezig zijn. Zo zorgen we er samen voor dat jij het maximale uit je voortgang haalt.

Benieuwd wat we voor jou kunnen betekenen? Neem hier vrijblijvend contact op!