Sporten draait in essentie om niets anders dan weerstand. In letterlijke en figuurlijke zin. Die gewichtsstang die je nog net één keer weggedrukt krijgt. De bokszak die jouw klappen tegenhoudt. Of die laatste 100 meter sprint, die het uiterste van je longen vraagt. Het zijn allemaal grenzen die jouw prestaties op de proef stellen. Die weerstand bieden tegen wat jij van je lichaam vraagt.

Deze grenzen het hoofd bieden, daar is kracht voor nodig. En een goede weerstand. Want dat beschermt je lichaam tegen infecties, schadelijke bacteriën en virussen. Een sterk immuunsysteem zorgt ervoor dat we krachtig zijn en minder snel ziek worden. Voldoende beweging draagt hieraan bij en maakt ware krijgers van ons. Is sporten de enige manier om je weerstand te verhogen? Absoluut niet! Een goede gezondheid bestaat uit meerdere aspecten. Denk aan: gezonde voeding, yoga, voldoende water drinken, koud douchen, het verminderen van chronische stress en een goede nachtrust. Dat is minstens zo belangrijk. Hoe jij jouw weerstand kunt verhogen, leg ik hier uit.

Op zoek naar weerstand in sport

Een sportief leven is de basis van een sterk immuunsysteem. In onze moderne maatschappij is dit belangrijker dan ooit. Wist je bijvoorbeeld dat mannen per generatie minder testosteron aanmaken? Dit heeft een simpele verklaring: we hoeven niet langer te vechten. Ons lichaam wordt hierdoor minder uitgedaagd.

Dankzij de smartphone ligt ons eten binnen een paar klikken in de koelkast, zonder dat hiervoor gejaagd of gewerkt dient te worden. We hoeven niet meer te vechten om te overleven – slachtoffers van vervelende ziektes uitgezonderd. Is dit slecht? Helemaal niet. Los van alle negatieve berichten uit de (sociale) media gaat het elk decennium beter met de mensheid. We worden ouder en slimmer. Steeds meer kinderen krijgen toegang tot gezond drinkwater en onderwijs. En de wereldwijde armoede neemt af – ook in ontwikkelingslanden.

Daag jezelf uit

Terug naar onze weerstand: want hier zit meteen ook de uitdaging. Het menselijk lichaam moet blijvend worden uitgedaagd om kracht op te bouwen en sterk te blijven. Dat betekent niet dat we weer ouderwets op herten en zwijnen gaan jagen. Of dat we – als Vikingen – elkaar treffen op het slagveld. Integendeel zelfs. Wel is het gezond om jouw fysieke grenzen wat meer opzoeken. Het liefst wekelijks. Stel doelen voor jezelf zoals: een bokswedstrijd https://www.yourownleader.nl/hoe-kickboksen-en-vechtsport-je-krachtig-en-zelfverzekerd-maken met meerdere rondes doorstaan. Een marathon lopen. Tien kilo afvallen. Ja, dit gaat in het begin zwaar worden. Maar dat is juist de bedoeling! De weg ernaar toe en het bereiken van je doel maakt je zoveel sterker.

Heb je ooit in de vroege ochtend een rondje hardgelopen? Voor velen klinkt het als een hel, die draaien zich liever nog even om. Maar je moet eens weten wat een boost het je geeft. Koffie heb je de rest van de dag niet meer nodig. De energie stroomt door je lichaam. Iedereen die regelmatig sport, weet dat de dag zoveel beter voelt na een stevige work-out. Het is je lichaam dat tot je spreekt en je laat weten weer een stukje sterker te zijn.

Kies voor gezonde voeding

Een tweede element is voeding. Het kan niet vaak genoeg gezegd worden: gezonde voeding en een gevarieerd dieet zijn essentieel voor een krachtig lichaam. Bijna iedereen houdt van (lekker) eten. Het voeden van ons lichaam is ook iets wat we dagelijks doen. En als je er dan toch iedere dag mee te maken krijgt, waarom dan niet de juiste voeding naar binnen werken? Zorg om te beginnen dat je dagelijks fruit, groente en eiwitten binnenkrijgt. Wil je een stevigere maaltijd? Kies voor volkoren pasta of zilvervlies rijst. Dit zijn gezondere koolhydraten dan bijvoorbeeld aardappelen.

Verwerk donkergroene groentes in je maaltijden voor meer vitamine A en ijzer. Tomaten, aardbeien en broccoli geven je weer vitamine C. Voeg wat zonlicht toe aan je dag voor de vitamine D. En vul in de wintermaanden aan met extra supplementen. Het zijn simpele veranderingen, toch is kiezen voor goede voeding voor veel mensen een uitdaging. Zoetigheid en vette snacks zijn natuurlijk ook echte verleiders. Toch zal het je verbazen hoeveel lekkere maaltijden er te bereiden zijn met knoflook, champignons, chilipeper en wat volkoren pasta. Toegegeven, er gaat meer tijd inzitten dan het afhalen van een kapsalon op de hoek. Maar gezond leven vereist nu eenmaal wat extra inspanning.

Gun jezelf een cheatday

Bestel je een keertje pizza of döner kebab, dan is dat helemaal prima. Zelfs professionele topsporters hebben van tijd tot tijd een cheatday. Hou het wel op één keer per week en dan liefst maximaal twee kleine maaltijden. Beschouw het als een beloning voor je harde werk. Probeer op je geplande cheatday wel te bewegen en iets van gezonde voeding binnen te krijgen. Drie keer naar McDonald’s gaan op deze zelfverklaarde feestdag, is geen goed idee. Beperk de vette hap dus een beetje. Wil je herstellen van je cheatday? Eet wat noten, lijnzaad, bouillon of zeewier. Allemaal boordevol goede stoffen die jouw lichaam helpen herstellen van de vette snacks.

Start met yoga

Yoga oefeningen brengen lichaam en geest flexibiliteit, rust en discipline. Spieren zijn het liefst warm, flexibel en veerkrachtig. Het beoefenen van yoga maakt je lichaam zowel krachtig als ontspannen. Door je yoga houdingen rustig en geconcentreerd uit te oefenen, raak je volledig in balans. Zie je lijf als een strak geoliede machine die zonder fouten of haperingen leert functioneren. Ultramarathonloper en recordhouder pull-ups, David Goggins claimt dat yoga en stretchoefeningen essentieel waren bij al zijn behaalde prestaties. De Amerikaan loopt jaarlijks meerdere ultramarathons – vaak honderden kilometers per race- en moet zijn spieren daarom dagelijks strekken. Zijn gestel en weerstand zijn op topniveau. Wat hij wijdt aan zijn dagelijkse yoga en strekoefeningen.

Koud douchen voor meer vitaliteit

Nederlander Wim Hof heeft dankzij zijn unieke ademhalingstechnieken geschiedenis gemaakt. Zoals ik eerder schreef https://www.yourownleader.nl/ademhalingstechnieken-wim-hof-methode/, heeft zijn methode volgelingen over de hele wereld. Door een vast patroon van intense ademhaling te volgen, wordt je lichaam warm en is het in staat extreme kou te doorstaan. Dat maakt koud douchen of midden in de winter in ijskoude meren zwemmen mogelijk. Het is een sport – volgens sommigen een levenswijze – die aan populariteit wint over de hele wereld.

Koud douchen geeft je weerstand een gigantische boost en dat komt je algehele gezondheid ten goede. Net als met intensief sporten, wordt je lichaam bij extreme kou uitgedaagd. Naarmate je vaker koud doucht, zul je merken dat het steeds makkelijker wordt. Probeer maar eens een koude douche te nemen in de ochtend. Eerst zul je strijd met jezelf voeren, dat kan ik je garanderen. Tegelijkertijd durf ik te wedden dat je jezelf na afloop op de borst slaat van trots. Je ochtend verloopt na deze oppepper een stuk vlotter en je zit de hele dag vol veerkracht en vitaliteit!

Benieuwd wat ik voor je kan betekenen op het gebied van weerstand? Neem contact op voor een gratis intake.